S.T.A.L.K.E.R.:Call of Pripyat
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat | |
---|---|
Vývojář(i) | GSC Game World |
Vydavatel(é) | bitComposer |
Distributor | bitComposer |
Designér(i) | GSC Game World |
Série | S.T.A.L.K.E.R. |
Engine | X-Ray V1.6 |
Poslední verze | 1.6.02 |
Platforma(y) | Microsoft Windows |
Datum vydání | 2. 10. 2009 (SNS) 2. 2. 2010 (SeAm)[1] |
Žánr | Openworld FPS |
Módy | singleplayer, multiplayer |
Hodnocení | ESRB: M |
Média | DVD |
Systémové požadavky | Doporučené *Intel Core 2 Duo E7400/AMD Athlon 64 X2 5600+ *2GB RAM *nVidia GeForce 9800 GTX/ATI Radeon HD 4850/512 MB DirectX 9.C kompatibilní Minimální *Intel Pentium IV 2 GHz/AMD Athlon XP 2200+ *512 MB RAM *nVidia GeForce 5700/ATI Radeon 9600/128MB DirectX 9c kompatibilní |
Ovládání | klávesnice, myš |
Stalker: Call of Pripyat je stand alone sequel (tzn. není zapotřebí původní hra) k prvnímu dílu S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Jedná se o first-person počítačovou střílečku od ukrajinského studia GSC Game World. Podle tvůrců se má jednat o nejlepší díl z celé trojice. Call of Pripyat běží opět na zdokonaleném X-Ray enginu a vylepšeném A-life systému. Oproti předchůdcům se hra odehrává na zcela nových lokacích, které jsou výrazně rozlehlejší, což se projevuje vyšší hardwarovou náročností (zejména pak paměti). Tvůrci také sází na 70 precizně vylepšených vedlejších questů.
Obsah[skrýt] |
[editovat] X-Ray 1.6 Engine
Hra běží na zdokonaleném X-ray enginu, který nově podporuje DirectX 11[3]. Call of Pripyat (platí i pro předchozí tituly) je bohužel schopen využívat pouze 2 jádra CPU, což na vícejádrových CPU působí zbytečné problémy (zejm. QuadCore).
[editovat] Patche
- 2. listopadu 2009 uvolněn patch, který aktualizuje hru na verzi 1.6.01. Řeší zejména záležitosti okolo DirectX11 a opravuje některé pády hry.
- 21. ledna 2010 uvolněn patch, který aktualizuje hrz na verzi 1.6.0.2. Ten optimalizuje výkon a opravuje několik chyb. Patch můžete stahovat např. z FileFront.
- Další patche již vydávány nebudou, ačkoli hra stále trpí velkým množstvím bugů. Tento postup je však u GSC již bohužel zcela běžný. Některé bugy se dokonce přenášejí i z předchozích titulů aniž by byly řešeny (např. propadávání předmětů skrz textury, problémy s vylepšením zbraní a další).
[editovat] Lokace
Stalker: Call of Pripyat obsahuje 3 hlavní lokace - Zaton (bažina), Jupiter (továrna Jupiter a nádraží Janov) a Pripyat (východní část města Pripjať). Mezi těmito 3 mapami lze libovolně přecházet (narozdíl od předchozích titulů je to zde řešeno pomocí navigátorů, kteří vás za určitý obnos převedou na jinou mapu). Dále obsahuje 2 menší samostatné lokace - podzemní průchod z Jupiteru do Pripyati a podzemní laboratoř X8, do kterých hráče zavede herní příběh.[4]
[editovat] Frakce
Ve hře je několik základních fakcí:
- Stalkeři
- Bandité
- Svoboda
- Povinnost
- Monolit
- Armáda
V Zatonu jsou Stalkeři, kteří jsou ve válce s Bandity, kteří společně obývají vrak loďi Skadovsk. V Jupiteru se nachází Stalkeři vs Bandité a Povinnost vs Svoboda, kteří sídlí v nádražní budově Janov. Ta je neutrálním územím podobně jako Skadovsk v Zatonu. V Pripjati pak naleznete Armádu, která je v konfliktu s členy monolitu.
Hráč je na straně nezávislých Stalkerů a Armády, může se též přidat k Povinnosti nebo Svobodě.
[editovat] Mutanti
V jednotlivých lokacích můžete vyjma nepřátelských jednotek narazit také na věčně hladové mutanty. Ty mají nejrůznější podoby od malých krys (Tarbíci), přes relativně neškodné Flaksy až po opravdové zabijáky jako je např. Chiméra.[5]
[editovat] Příběh
Hra začíná v čase po předchozích dílech - v srpnu 2012. V úvodu hry se hráč dozví, že ukrajinská armáda do Zóny poslala několik vrtulníků, které se všechny za záhadných okolností zřítily. Hráč hraje za postavu majora Děgtareva a je poslán za účelem zjistit, co se stalo s vrtulníky a prozkoumat evakuační místa s cílem najít ty, kteří případně přežili.
Hráč začíná v lokaci Zaton, kde se spřátelí se Stalkery a jeho prvním úkolem je nalezení helikoptér a objasnění příčin pádu.[6]
[editovat] Freeplay
Po splnění poslední mise se hráč může rozhodnout zda nasedne do evakuačního vrtulníku nebo po výzvě na odchod zvolí odpověď Ne a hra pokračuje v tzv. Freeplay módu dále. Hráč pak má možnost splnit některé vedlejší mise, které ještě nedokončil, získat některá ocenění nebo se jen libovolně toulat Zónou. Hru může kdykoli ukončit u libovolného průvodce zvolením možnosti "Chci opustit zónu." [7]
[editovat] Konce
Ke konci hry se lze dostat mnoha způsoby a závěrů (konců) hry je mnoho. Záleží např. zda se hráč přidá ke Svobodě či Povinnosti, zda pomůže banditům nebo Fousáčovi (barman ze Skadovska), zda nalezne Oázu atd.
[editovat] Zbraně
Ve hře jsou k dispozici následující zbraně, které jsou zpracované podle skutečných předloh: [8]
Skutečný název zbraně | Název v Call of Pripyat | Hmotnost | Střelivo | Standardní velikost zásobníku | Granátomet | Optický zaměřovač | Tlumič | Další |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pistole | ||||||||
Makarov PM | PMm | 0,50 kg | 9x18 mm | 8 nábojů | nelze | nelze | nelze | možno změnit kalibr na 9x19 |
Fort-12mk2 | Fora-12 | 0,83 kg | 9x18 mm | 12 nábojů | nelze | nelze | nelze | možno změnit kalibr na 9x19 |
Beretta 92F | Martha | 1,00 kg | 9x19 mm | 15 nábojů | nelze | nelze | lze natrvalo domontovat | možno změnit kalibr na 9x18 |
Walther P99 | Walker P9m | 0,69 kg | 9x19 mm | 16 nábojů | nelze | nelze | lze natrvalo domontovat | |
Browning HP | HPSS-1m | 0,88 kg | 9x19 mm | 13 nábojů | nelze | nelze | nelze | možno změnit kalibr na 9x18 |
Colt 1911 | Kora 919 | 1,14 kg | .45 ACP | 7 nábojů | nelze | nelze | nelze | |
SIG P220 | SIP-t M220 | 0,72 kg | .45 ACP | 7 nábojů | nelze | nelze | lze připojit | |
Heckler & Koch USP Compact | UDP Compact | 0,72 kg | .45 ACP | 12 nábojů | nelze | nelze | lze připojit | |
IMI Desert Eagle | Black Kite | 1,00 kg | .45 ACP | 12 nábojů | nelze | nelze | nelze | |
Brokovnice | ||||||||
TOZ 34 | Lovecká brokovnice | 3,10 kg | 12x70 mm | 2 broky | nelze | nelze | nelze | dvouhlavňová (lze vystřelit oba broky téměř současně) |
TOZ 66 | Upilovaná brokovnice | 1,90 kg | 12x70 mm | 2 broky | nelze | nelze | nelze | dvouhlavňová (lze vystřelit oba broky téměř současně) |
Mossberg Maverick 88 | Chaser 13 | 3,00 kg | 12x70 mm | 7 broků | nelze | nelze | nelze | Možno získat i unikátní variantu Predator |
Franchi SPAS-12 | SPSA-14 | 4,40 kg | 12x70 mm | 8 broků | nelze | nelze | nelze | |
Armsel Protecta | Eliminator | 3,00 kg | 12x70 mm | 12 broků | nelze | nelze | nelze | |
Útočné pušky | ||||||||
Heckler & Koch MP5 | Viper 5 | 2,50 kg | 9x19 mm | 30 nábojů | nelze | nelze | lze připojit | možno změnit kalibr na 9x18 |
AKS 74U | AKM-74/2U | 2,70 kg | 5.45x39 mm | 30 nábojů | nelze | nelze | nelze | |
AKS 74 | AKM-74/2 | 3,30 kg | 5.45x39 mm | 30 nábojů | lze připojit | po upgradu lze připojit | nelze | možno změnit kalibr na 5.56x45 mm |
AN-94 Abakan | AC 96/2 | 4,00 kg | 5.45x39 mm | 30 nábojů | po upgradu lze připojit | lze připojit | nelze | |
Enfield L85A1 | IL86 | 5,00 kg | 5.56x45 mm | 30 nábojů | nelze | vestavěn | lze natrvalo domontovat | možno změnit kalibr na 5.45x39 mm |
Z-M LR 300 | TRs301 | 2,70 kg | 5.56x45 mm | 30 nábojů | lze připojit | lze připojit | lze připojit | |
SIG SG-550 | SGI-5K | 4,50 kg | 5.56x45 mm | 30 nábojů | lze připojit | nelze | nelze | |
Heckler & Koch G36 | GP37 | 3,60 kg | 5.56x45 mm | 30 nábojů | nelze | vestavěn | nelze | |
FN F2000 | FT-200M | 4,60 kg | 5.56x45 mm | 30 nábojů | vestavěn | vestavěn | nelze | |
AS VAL | SA Avalanche | 2,50 kg | 9x39 mm | 20 nábojů | nelze | lze připojit | vestavěn | |
OTs-14 Groza | Tunder S14 | 3,20 kg | 9x39 mm | 20 nábojů | vestavěn | nelze | nelze | |
Odstřelovací pušky | ||||||||
VSS Vintorez | Vintar BC | 3,20 kg | 9x39 mm | 10 nábojů | nelze | vestavěn | nelze | |
SVU | SVUm2 | 4,40 kg | 7.62x54 mm | 10 nábojů | nelze | vestavěn | nelze | |
SVD | SVDm2 | 4,90 kg | 7.62x54 mm | 10 nábojů | nelze | vestavěn | nelze | |
Unikátní zbraně | ||||||||
PKM | RP-74 | 7,50 kg | 7.62x54 PP | 100 nábojů | nelze | nelze | nelze | Se zbraní nelze běhat; Možno získat i unikátní variantu Zulusova RP-74 |
RPG-7 | RPG-7u | 5,50 kg | Hlavice OG-7R | 1 raketa | nelze | vestavěn | nelze | Extrémní destrukční schopnost |
Gaussova puška | Gaussova puška | 5,50 kg | Baterie | 10 nábojů | nelze | vestavěn | nelze | Zbraň obdržíte po splnění mise: Předmět 62; Každého Stalkera i mutanta (vyjma pseudogiganta) lze touto zbraní zabít na 1 náboj - v případě, že nepřátelé stojí v řadě, lze jich "prostřelit" i více na 1 výstřel :-) |
Téměř všechny zbraně lze vylepšit u techniků. V Zatonu u technika jménem Kardan a v Jupiteru u technika Nikláka. Těm je třeba donést 3 druhy nářadí - nářadí pro základní práci, nářadí pro jemnou práci a nářadí pro kalibraci. Pak mohou provádět všechny úpravy.
[editovat] Artefakty
Ve všech 3 hlavních lokacích se vyskytují tzv. anomálie[9], což jsou místa o průměru cca 10-25 metrů, kde se formují artefakty. Ty lze pomocí detektorů nalézt a sebrat. Tyto artefakty můžete prodat obchodníkovi nebo si jej nechat a využívat je (viz. tabulka). Rozeznáváme 4 základní druhy anomálií: žárové, chemické, elektrické a gravitační. Ve hře jsou 4 typy detektorů[10]: Základní detektor Echo, pokročilý detektor Medvěd (ukazuje směr), profesionální detektor Veres (ukazuje přesnou polohu artefaktu) a detektor Svarog (vylepšený Veres, který navíc ukazuje anomální částice).
Název | Schopnosti | Radiace | Cena |
---|---|---|---|
Baterka | Obnova výdrže +2 | 1 | 7200 |
Skořápka | Obnova výdrže +4 | 2 | 14400 |
Sněhová vločka | Obnova výdrže +6 | 3 | 21600 |
Máminy korálky | Uzdravování ran +2 | 1 | 7200 |
Oko | Uzdravování ran +4 | 2 | 14400 |
Plamen | Uzdravování ran +6 | 3 | 21600 |
Krystal | Před ohněm +3 | 1 | 2400 |
Ohnivák | Před ohněm +6 | 2 | 4800 |
Kamenná krev | Před chemií +3 | 1 | 2400 |
Masová kulička | Před chemií +6 | 2 | 4800 |
Jiskřič | Před elektřinou +3 | 1 | 2400 |
Blesk | Před elektřinou +6 | 2 | 4800 |
Kamenný květ | Před psi +3 | 1 | 3600 |
Měsíční světlo | Před psi +6 | 2 | 7200 |
Duše | Obnova zdraví +2 | 2 | 7200 |
Koblížek | Obnova zdraví +4 | 2 | 14400 |
Světluška | Obnova zdraví +6 | 3 | 21600 |
Noční hvězda | Nesená hmotnost +4 | 1 | 7200 |
Gravi | Nesená hmotnost +8 | 2 | 14400 |
Zlatá rybka | Nesená hmotnost +12 | 3 | 21600 |
Medúza | - | -2 | 4800 |
Křivák | - | -3 | 9600 |
Bublina | - | -4 | 14400 |
Kompas | Před chemií, ohněm, elektřinou, psi +3, Obnova výdrže +2 | 4 | nelze koupit |
Ve hře lze ještě nalézt další 2 unikátní artefakty, které jsou součástí misí pro vědce a nelze je opětovně nalézt.
Artefakty se částečně obnovují při emisích, před kterými je třeba se ukrýt.[12]
[editovat] Související články
[editovat] Reference
- ↑ (en)Vydání v Americe
- ↑ (en)Vydání v Evropě
- ↑ (cs)DirectX 10 vs DirectX 11 v testu na pctuning.cz
- ↑ (ru)Detailní mapy všech lokací s vyznačením skrýší
- ↑ (ru)Popisy všech mutantů ve hře
- ↑ (cs)Recenze na Bonusweb.cz
- ↑ (en)Freeplay
- ↑ (ru)Přehled všech zbraní ve hře
- ↑ (ru)Přehled anomálií
- ↑ (ru)Přehled všech detektorů ve hře
- ↑ (ru)Přehled všech artefaktů ve hře
- ↑ Průběh emise
klikni
(blb, 1. 1. 2011 14:05)